Iklan Nuffnang

Selasa, 10 November 2015

Vape : Benarkah Hisap Vape Untuk Berhenti Hisap Rokok Tembakau?

alriana5604@gmail.com - AL The One

Assalam & Salam persahabatan,

Teman2 Online dan pengunjung2 yang dihargai,

Saya nak berbahasa pasar dan ‘bahasa poyo’ bebudak muda zaman kini sikit...

Isunya mengenai apa yang sedang hangat diperkatakan kini....

Iaitu VAPE.


Ini kata2 hati saya (monolog).

‘’Bro, aku nak tanya korang lah kan, pada pandangan/pendapat korang lah, isap Vape ni ‘cool’ ker, ‘macho’ ker,ketagih ker, ‘stylo’ ker,atau memang betul2 kau nak jadikan alternatif kepada hisap rokok tembakau?

Kau pasti jawapan kau tu?

Ye ker ni? Betul ker nak kurangkan/berhenti isap rokok tembakau lalu kini isap Vape pulak?

Kau biar betul?

Jangan2 nak menunjuk2 kot? Konon2nya ‘stylo’, ikut ‘trend’ semasa?

Ya ker nak berhenti isap rokok tembakau?

Arr..Arr..jangan tipu, jangan tipu.

FULL STOP.

-Habis kat sini, monolog hati saya-.
...............................................................................................................................................

Ok, sebenarnya isu Vape ini pelbagai pendapat, pandangan, luahan,kepentingan,perbandingan,pendirian dan macam2 lagi halnya jika mahu diceritakan secara panjang lebar dan terperinci.

Saya bukanlah penghisap rokok dan Vape.

Saya berhenti merokok sudah hampir 10 tahun.Berhenti sebab apa?

Sebab saya sedari tiapkali saya menaiki tangga, saya akan amat2 mengah dan terasa sakit di bahagian dada.Sebelum itu, saya sudah mulai jadi perokok tegar semenjak saya berusia awal 20-an sementelah lagi setelah penghujung penamat saya belajar di universiti dan mula mendapat pekerjaan/mempunyai wang sendiri.

2 kotak rokok bersamaan 40 batang sehari, rasa2nya dikira perokok tegar atau tidak?

Anda fikirlah sendiri.Itulah saya dulu2nya.


Namun selepas beberapa kali melakukan ujian/pemeriksaan dari doktor,saya dinasihati segera berhenti merokok kerana saya jadi ‘unfit’.Naik tangga mengah, berlari tak larat, join 'team building' dengan majikan pun kerap ‘pancit’ (tak cukup stamina).

Oleh itu, saya mengambil keputusan berhenti merokok iaitu tidak lagi menghisap rokok tradisional biasa yang dibeli berkotak2.

Nak tahu saya cuba beli apa sebagai beransur2 berhenti menghisap rokok?

Bukan makan/kulum/kemam gula2 Hacks atau Kiss Me, tetapi saya bertukar citarasa menghisap ‘cigar/curut’.
Harganya mahal juga dalam RM10-15-20 lebih juga sebatang.Ada juga dijual di kedai2 stesen minyak/gas.

Namun cigar/curut ini biasanya takkan dihisap sampai habis, sebab ada bekasnya dan boleh disimpan,ada ‘filter’ di puntungnya.Jadinya, kadang2 sebatang curut boleh tahan sampai 3 hari.Namun khayalnya lebih ‘umpphh’.

Saya berjaya mengurangkan membeli rokok,masa itu saya tidak lagi membeli rokok 2 kotak (mengandungi 20 batang rokok) sehari.

Saya berjaya ! I did it !

Mujur saya tidak ketagih curut, akhirnya perlahan2, setelah mendirikan rumahtangga saya sudah dapat menghentikan kedua2 tabiat menghisap rokok dan curut.

Ok, itu cerita saya.

................................................................................................................................................

Vape? Apa kaitannya?

Bagi saya, saya kekal berhujjah mengatakan Vape amat2 tidak bahaya langsung berbanding rokok atau curut.Bukan nak sokong Vapers di luar sana, tapi ini berdasarkan pengalaman menjadi perokok tegar dan juga membaca asal usul Vape dan melihat kepada perisa2 (flava)nya.


Biar saya umpamakan/gambarkan ‘Konsep Vape’ ini supaya anda boleh faham dengan sekelip mata.

Anda pernah tengok orang/isteri masak nasi atau mengukus apa2 makanan? Atau guna ‘steamer’?
Perasan tak ada semacam wap/stim yang keluar?Ada,kan?

Inilah umpama konsep terjadinya Vape.Ia hanya wap/vapour/stim yang terhasil.

Kemudian untuk menyedapkan lagi ditambah perisa dan sedikit nikotin untuk menjadikannya flava kepada Vape.
Iyalah kan, takkan nak hisap stim/wap nasi pulak, kan? Tak ada ‘umpphh’ lah.


So, kalau benar2 lah kepada perokok2 tegar diluar sana, anda menghisap Vape untuk berhenti menghisap rokok tembakau,maka anda betul dan ianya jauh amat baik berbanding mengekalkan hisap rokok tembakau.


Namun, macam yang saya ‘monolog’ kan (kata2 hati saya) di atas tadi, sekiranya yang menghisap Vape ini pelajar2 sekolah/IPT, perempuan,artis maka ianya lebih kepada nak cipta populariti/menarik perhatian umum.

Mereka mahu dilihat ‘stylo’,ikut ‘trend’ terkini,mahu mencuba sesuatu yang baru, tidak mahu dilihat ketinggalan,nak menunjuk2,bersikap poyo/perasan/terasa diri seorang yang ‘cool’ dan lain2.

Mohon maaf lah kepada yang terasa dan tersinggung dengan kenyataan saya ini.

Tapi ini hakikat.



Cuba anda fikir, apa kejadahnya seorang wanita lebih2 lagi wanita bertudung,anak Menteri,bebudak sekolah/IPT tetiba nak cuba dan jadi penghisap Vape?

Kan jelas tujuannya nak mencuba sesuatu yang baru, nak menunjuk2 kepada umum, nak dilihat ‘stylo’ dan ‘trendy’.

Saya bukannya nak menyibuk, tahu lah, itu duit mereka,lantak mereka lah nak buat apa.

Tapi berbalik kepada isu ‘Benarkah Hisap Vape Untuk Berhenti Hisap Rokok Tembakau’, amat tidak bersesuaian dan tidak kena kepada golongan yang nak menunjuk2 begini.

Cumanya, saranan saya, benar memang stim/vapour Vape tidak sebahaya asap rokok tembakau, sebab ia cuma stim/wap tetapi eloklah menghormati orangramai di sekeliling anda.

Jangan main hentam saja hisap Vape di mana2 tanpa hiraukan keselesaan orangramai.

Bukan semua orang suka terkena wap Vape yang begitu marak seumpama jerebu itu.

Jangan perasan anda ‘cool’ dan ‘macho’ dengan membabi buta menghisap Vape di mana2 anda suka.

Ok?


Akhir kata, saya mohon maaf sekiranya entry/post saya kali ini menyentuh hati dan menyinggung perasan Vapers di luar sana.

Saya bercakap dan menulis perkara yang benar.

Bak kata pepatah Inggeris, ‘Speak the truth even if your voice shakes’.


My conclusion is :
Vape tidak disenangi adalah semata2 kerana pengilang2 rokok dan tembakau terjejas jualan/industri rokok mereka.Ini yang sebenar2nya.Kerajaan terpaksa mengada2kan berbagai2 cubaan menyekat ‘kemaraan’ Vape demi kelangsungan cukai2 yang tinggi dikenakan kepada pengilang rokok tembakau.Jika Vape berjaya mengatasi rokok tembakau, cukai tinggi diperolehi kerajaan dari pengilang rokok akan menjadi kecil/hasil kutipan cukai menurun.

Tiada ulasan: